De laatste jaren is er een enorme opkomst in wetenschappelijke onderzoeken naar wat muziek (maken) met het brein doet. Onlangs heb ik hier een artikel over gelezen dat heel schematisch en in leesbaar Nederlands weergeeft hoe ons brein op muziek reageert.
Ik vind dit heel interessant om met jullie te delen, omdat het in ons dagelijks leven een veel grotere invloed heeft dan menigeen door heeft.

In bovenstaande afbeelding kun je zien dat élk deel van de hersenen geprikkeld wordt door muziek. Wanneer je zelf muziek maakt, leggen deze delen onderling verbindingen die op veel vlakken in het dagelijks leven en tot op hoge leeftijd doorwerken.
Later in het artikel worden er 7 psychologische mechanismen beschreven die door muziek worden geprikkeld:
- De hersenstam reflex:
Onze hersenen scannen continu onze omgeving op ongewone of onverwachtse geluiden. Dit beïnvloedt onze primaire sensorische en motorische functies zoals hartslag, ademhaling en beweging.
- Ritmische aanpassing:
De correlatie tussen externe en interne ritmiek (oftewel ritme in muziek uit de omgeving en het ritme binnen in het lichaam, zoals hartslag en ademhaling) en de uitwerking die dit heeft op de emotie. Zo wordt een uptempo beat vaker gerelateerd aan positieve emoties en een actieve staat van zijn en een langzamere beat aan droevigere emoties en een meer relaxte staat van zijn.
- Evaluatieve conditionering:
Connecties die in de hersenen worden gelegd door herhaling van de muziek en een andere externe stimulus, waardoor deze ten grondslag liggen aan een bepaalde emotie.
- Emotionele besmetting:
Als je je afvraagt wat er qua emotie eerst was "de kip of het ei?" zet je de muziek op omdat je in een bepaalde stemming bent, of raak je in een bepaalde stemming door de muziek? Dan gaat het in dit geval om het laatste.
- Beeldtaal:
Het visualiseren van interne beelden (vanuit de herinnering en associaties) die worden opgeroepen door de muziek.
- Persoonlijk geheugen:
De connectie die in de hersenen ontstaat door de muziek en een externe situatie of gebeurtenis, bijvoorbeeld een trouwerij. Waardoor de muziek ook zonder de genoemde setting (de trouwerij) dezelfde (positieve) emotie oproept.
- Muzikale verwachtingen:
Dit hangt voor een groot deel samen met je persoonlijke kennis van muziek. Hoewel nagenoeg iedereen het wel doorheeft wanneer een liedje, nummer of muziekstuk "uit" is, worden je hersenen er ook op getraind om door het muziekstuk heen steeds meer verwachtingen te creëren. Deze verwachtingen roepen ook een bepaalde emotie op (in mijn geval vaak verwarring of irritatie als een nummer of muziekstuk 2 seconden voor het einde wordt afgezet).
Nu dan een lang verhaal kort: onze hersenen hebben heel veel baat bij het luisteren èn maken van muziek. Hoe eerder we hier in ons leven mee beginnen, hoe sneller de nieuwe verbindingen gelegd kunnen worden en hoe intelligenter wij worden op alle andere gebieden in ons leven. Muziek maakt niet alleen slimmer, maar muziek maakt ons vooral meer MENS.
Liefs,
Ilona
Het volledige artikel kun je hier lezen:
http://www.tells-a-story.nl/2016/01/14/muziek-in-de-oren/
Reactie schrijven